Koncepcja pracy Niepublicznego Przedszkola Językowego Michałekna lata 2016-2019
zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 30.08.2016 r.
POWIEDZ MI, A ZAPOMNĘ. POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM.
POZWÓL MI WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM.
Konfucjusz
Koncepcja pracy naszego przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
Ustawa o Systemie Oświaty, Statucie, Programie wychowawczym i profilaktycznym, Programie adaptacyjnym Niepublicznego Przedszkola Językowego Michałek
Misja:
Każde dziecko jest dla nas ważne! Zrobimy wszystko, aby czuło się akceptowane i bezpieczne oraz pomożemy mu poznać siebie, stać się samodzielnym i otwartym na świat.
Wizja:
*Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.
*Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
*Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie oraz naukę w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki bogatej ofercie zajęć dodatkowych rozwijają swoje zainteresowania wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie.
*Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój. Nauczyciele w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
*Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowani merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją, ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
*Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.
*Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
*Nasze przedszkole jest kolorowe i nowoczesne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
*Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno – wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
Cele strategiczne:
- Przedszkole ujednoliciło własne oddziaływania wychowawcze z oddziaływaniami rodziny.
- Niepubliczne Przedszkole Językowe Michałek dba o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny i zdrowie emocjonalne dzieci.
- Niepubliczne Przedszkole Językowe Michałek dba o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych . Posiada nowoczesną bazę.
- Przedszkole coraz lepiej przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, stwarza warunki do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyspieszonym tempie rozwoju, jak i dzieciom z trudnościami.
- Przedszkole zachęca dzieci do nauki języków obcych, prowadzonej w sposób naturalny poprzez zabawę i twórcze metody.
Cele strategiczne | Cele szczegółowe |
1. Przedszkole ujednoliciło własne oddziaływania wychowawcze z oddziaływaniami rodziny.
|
1.1. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka. |
1.2. Dyrektor i nauczyciele zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola. | |
1.3. Nauczyciele wykorzystują różnorodne formy współpracy z rodzicami. | |
1.4. W przedszkolu opracowano i wdrożono Program wychowawczy, który wzmacnia role wychowawcy i pedagoga. | |
2. Przedszkole dba o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny i zdrowie emocjonalne dzieci.
|
2.1. Przedszkole rozwija sprawność i aktywność ruchową dzieci. |
2.2. Dzieci wykazują się odpornością emocjonalną – przedszkole promuje zdrowie emocjonalne. | |
2.3. Dzieci wykazują się umiejętnościami prospołecznymi, mają ukształtowane poczucie przynależności społecznej. | |
2.4. Przedszkole wyrabia nawyki higieniczne i żywieniowe u dzieci. | |
3. Przedszkole dba o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych. Posiada nowoczesną bazę.
|
3.1. Przedszkole wyposaża dzieci w wiedzę o zagrożeniach dla zdrowia i życia oraz sposoby ochrony przed nimi, a dzieciom i pracownikom wiedzy na temat bezpiecznych zachowań. |
3.2. Teren wokół przedszkola jest zagospodarowany zgodnie z potrzebami dzieci i wymogami bezpieczeństwa. | |
3.3. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu, zapobiegając niepożądanym zjawiskom i wypadkom. | |
4. Przedszkole coraz lepiej przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, stwarza warunki do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyspieszonym tempie rozwoju, jak i dzieciom z trudnościami. | 4.1. Nauczyciele poznają umiejętności, możliwości, zainteresowania i poziom wiedzy dzieci.. |
4.2. W przedszkolu realizowany jest program, zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. | |
4.3. Przedszkole wyrównuje szanse dzieci w dostępie do nowoczesnych środków komunikacyjnych.
|
|
4.4. Dzieci opuszczające przedszkole wykazują się wysokim stopniem dojrzałości szkolnej. | |
5.Przedszkole zachęca dzieci do nauki języków obcych, prowadzonej w sposób naturalny poprzez zabawę i twórcze metody.
|
5.1. W przedszkolu odbywa się nauka dwóch języków obcych. |
5.2. W przedszkolu znajduje się kącik Małego Anglisty i Germanisty. | |
5.3. Przedszkole zapoznaje rodziców i dzieci z podstawowym nazewnictwem w języku obcym poprzez tablice informacyjne. | |
5.4. W przedszkolu stwarzane są sytuacje wykorzystujące słownictwo języka angielskiego i niemieckiego poznane przez dzieci na zajęciach. 5.5.W przedszkolu umieszczone są nazwy otoczenia dziecka w języku angielskim i niemieckim. |
Wskaźniki efektywności Koncepcji Pracy
Cele strategiczne | Wskaźniki |
Przedszkole ujednoliciło własne oddziaływania wychowawcze z oddziaływaniami rodziny.
|
Program wychowawczy (struktura i treści) akceptowany przez rodziców |
Protokoły zebrań z rodzicami, zapisy kontaktów indywidualnych | |
Plany współpracy z rodzicami – ogólne i grupowe | |
Większa liczba rodziców biorących udział w życiu przedszkola | |
Normy zachowań w każdej grupie | |
Sprawozdania z zajęć pokazowych, otwartych, spotkań ze specjalistami | |
Kalendarz imprez | |
Postępy dzieci widoczne w konkursach | |
Dobra opinia większości rodziców o pracy nauczycieli | |
Tablica informacyjna dla rodziców | |
Edukacja pedagogiczna rodziców ( ulotki, artykuły, informacje na stronie internetowej) | |
Tablice ekspozycyjne z pracami plastycznymi i technicznymi | |
Monitoring sal | |
Przedszkole dba o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny i zdrowie emocjonalne dzieci.
|
Akcje o charakterze prozdrowotnym. |
Zajęcia ruchowo-rytmiczne | |
Gimnastyka ogólnorozwojowa | |
Zabawy ruchowe w salach i w sali do ćwiczeń, ćwiczenia poranne | |
Zajęcia ruchowe . | |
Stosowanie zasad zdrowego żywienia. Różnorodne posiłki | |
Nawyki higieniczne u dzieci | |
Udział w zabawach i uroczystościach przedszkolnych | |
Realizowanie planu adaptacyjnego dziecka | |
Kulturalne zachowywanie się dzieci w różnych okolicznościach | |
Kontrakty grupowe | |
Program profilaktyczny dla przedszkolaka | |
Udział w akcjach charytatywnych ,, Góra grosza”, ,, Zbieranie nakrętek” | |
Zapisy w dziennikach świadczące o systematycznej pracy | |
Dzień Babci i Dziadka, Piknik Rodzinny | |
Przedstawienia w wykonaniu dzieci | |
Zapoznanie dzieci z ich prawami, respektowanie praw | |
Pozytywne opinie większości rodziców o dobrych nawykach dzieci | |
Przedszkole dba o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych. Posiada nowoczesną bazę.
|
Cykl zajęć dotyczących zasad bezpiecznego poruszania się po drodze, w ogrodzie , budynku przedszkolnym |
Troska o bezpieczeństwo dzieci | |
Zabawki, sprzęt sportowy i ogrodowy dostosowany do wieku dzieci z atestami. | |
Sale wyposażone w nowoczesne meble i pomoce dydaktyczne | |
Nowoczesna dekoracja sal | |
Pozytywne opinie służ Sanepidu, Straży Pożarnej, PIP | |
Terminowa realizacja zaleceń i nakazów | |
Protokoły przeglądów | |
Certyfikaty i atesty | |
Artykuły dla rodziców na gazetce przedszkolnej | |
Monitoring sal | |
Przeszkoleni pracownicy z zakresu BHP, PPOŻ, Pierwszej pomocy przedmedycznej | |
Realizacja programu profilaktycznego. | |
Przedszkole zachęca dzieci do nauki języków obcych, prowadzonej w sposób naturalny poprzez zabawę i twórcze metody.
|
Wszystkie dzieci uczestniczą w nauce języka angielskiego i języka niemieckiego. |
Dzieci posługują się słownictwem poznanym na zajęciach z języków obcych w codziennych sytuacjach. | |
Dzieci biorą udział w zabawach w języku angielskim i niemieckim | |
Dzieci biorą udział w poznawaniu kultury Wielkiej Brytanii i Niemiec | |
Dzieci biorą udział w dodatkowych zajęciach z języka angielskiego w przedszkolu. | |
Przedszkole coraz lepiej przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, stwarza warunki do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyspieszonym tempie rozwoju, jak i dzieciom z trudnościami.
|
Prowadzenie arkuszy obserwacji dzieci |
Pozytywne opinie większości rodziców o uczęszczaniu dzieci do przedszkola | |
Wyróżnienia w konkursach | |
Logopedia w przedszkolu prowadzona przez nauczycielkę z kwalifikacjami | |
Plan adaptacyjny | |
Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole | |
Konkursy plastyczne, festiwale, konkursy taneczne | |
Zajęcia rytmiczne | |
Edukacja teatralna | |
Zajęcia językowe | |
Zajęcia plastyczne |