PLAN ADAPTACYJNY DZIECKA
W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU JĘZYKOWYM MICHAŁEK
w WAŁBRZYCHU
Wstęp
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to moment przełomowy w jego życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Przychodząc do przedszkola dzieci różnią się „poziomem zdolności przystosowawczych”.
Niektóre z nich adaptują się łatwo do nowych warunków przedszkolnych, inne mają duże trudności. Owe trudności mogą się objawiać różnymi zaburzeniami w zachowaniu i reagowaniu.
W celu zmniejszenia negatywnych uczuć związane z nową sytuacją w Niepublicznym Przedszkolu Językowy „Michałek” Rada Pedagogiczna wspólnie opracowała i zatwierdziła Plan adaptacyjny, by pomóc zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom zniwelować stres związany z nową dla nich sytuacją. Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej, zależy bowiem w dużej mierze od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. Jeśli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się także akceptacja nowej sytuacji przez dzieci.
Celem tych działań jest:
a) stworzenie atmosfery zapewniającej zrozumienie i wsparcie rodziców, otwartość na dialog,
b) przybliżenie działalności przedszkola na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych, jego specyfiki ze względu na proponowaną ofertę edukacyjną,
c) przybliżenie charakterystyki rozwoju i potrzeb emocjonalnych dzieci,
d) przedstawienie rad i wskazówek, jak wykorzystać okres poprzedzający przyjście dziecka do przedszkola, aby najwłaściwiej przygotować je do nowego otoczenia,
e) przekazanie rad dotyczących postępowania na wypadek „trudnych chwil” w adaptacji dziecka.
Cele planu:
- Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych, poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa psychicznego poprzez:
¨ poznanie nowych osób (nauczycieli, pracowników obsługi grupy),
¨ poznanie nowego otoczenia (sali, łazienki, szatni i innych pomieszczeń, a także ogrodu przedszkolnego)
- Kształtowanie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w przedszkolu, przyswajanie wiedzy o przeznaczeniu i sposobie korzystania z różnych pomieszczeń, kształtowania poczucia przynależności do grupy przedszkolnej:
¨ ośmielenie dzieci do uczestnictwa we wspólnych zabawach z opiekunami i rówieśnikami,
¨ uzyskiwanie równowagi między potrzebami dziecka, a warunkami funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
- Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania.
- Obniżenie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelowi przedszkola.
- Uzyskanie poczucia atrakcyjności przedszkola „w oczach dziecka” i chęci przebywania w nim.
Szczegółowe formy realizacji Programu |
Termin |
|
Zorganizowanie „drzwi otwartych”:
|
IV-VIII |
|
Zapoznanie rodziców ze szczegółową działalnością przedszkola poprzez:
|
IX |
|
Zorganizowanie spotkania organizacyjnego z rodzicami:
.
|
IX |
|
Uroczyste „Pasowanie na Przedszkolaka”:
|
X |
|
Organizacja imprez i uroczystości w okresie adaptacyjnym, z udziałem dzieci i rodziców (i innych chętnych członków rodzin przedszkolaków):
|
cały rok |
|
Aktualizacja strony internetowej. Aktualizowanie tablicy informacyjnej dla rodziców, zamieszczając:
|
cały rok |
|
Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej (równolegle we współpracy z domem rodzinnym):
|
cały rok |
|
Nawiązanie stałej współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w celu umożliwienia rodzicom indywidualnych kontaktów z psychologiem, pedagogiem i logopedą. |
w miarę potrzeb |
|
Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców, uroczystości i imprez przedszkolnych w celu :
|
cały rok |
|
Spotkanie z rodzicami dzieci, które po raz pierwszy przekraczają próg przedszkolny: informacje na temat funkcjonowania przedszkola, zapoznanie z rozkładem dnia w przedszkolu, omówienie spraw organizacyjnych, omówienie przebiegu procesu kształcenia i wychowania dzieci. Zwiedzanie przedszkola, zapoznanie z rozkładem sal, szatni, łazienki, holu. Zapoznanie rodziców z podstawą programową oraz przyjętym przez przedszkole programem wychowawczym, profilaktycznym, Koncepcją pracy przedszkola. Przygotowanie dla rodziców do wypełnienia ankiety informacyjnej o dziecku |
Cały rok |
W pierwszych dniach w przedszkolu:
- wyjdźcie z domu na tyle wcześnie, by po drodze mieć czas na rozmowę i nie ponaglać w zdenerwowaniu malucha,
- zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z dzieckiem, jednak nie za długo, by nie przedłużać trudnego rozstania,
- płaczącemu dziecku powiedzcie, że teraz pocieszy go pani i czekają na nie inne dzieci, które chcą się z nim pobawić,
- nie okazujcie dziecku własnych rozterek: zostawiając je w przedszkolu przekazujecie mu wtedy swoje lęki,
- pozwólcie dziecku zabrać ze sobą cząstkę domu do przedszkola (np. przytulankę, poduszeczkę, kocyk, chusteczkę),
- w początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej, ponieważ trzylatek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje się bardzo długi,
- nie mówcie dziecku, że przyjdziecie po nie wcześniej, kiedy to jest niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe, że was nie ma, nie składajcie obietnic, których nie możecie wypełnić.
Co do przedszkola?
ü luźne spodnie lub spódnica z gumką, bluza dresowa lub lekki sweterek – czyli ubiór „na cebulkę”, ważniejsza wygoda od elegancji,
ü kurtka z suwakiem, który łatwo się zapina,
ü ubrania z rozciągliwymi dekoltami,
ü majtki i spodnie na zmianę (gdyby zdarzyła się „wpadka”),
ü podkoszulek do przebrania,
ü uśmiech na buzi i dobry humor !!!
Rodzice pierwszego dnia przynoszą ze sobą:
ü pewność, że dziecko sobie poradzi,
ü zaufanie do nauczycielek i personelu przedszkola,
ü uśmiech na twarzy, która będzie obserwowana przez dziecko i z której dziecko szybko potrafi wyczytać dobre i złe emocje.