Program profilaktyki

Niepubliczne Przedszkole Językowe „Michałek” w Wałbrzychu

Charakterystyka programu: 

            Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.

            Program profilaktyki przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym.  Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń  z  udziałem  dzieci.  Przygotować  dzieci  do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo
w sytuacjach. takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.

Program  profilaktyki jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty w następujących obszarach:

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
    i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
  • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  • Pomaganie  dzieciom  w  rozumieniu  istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

 

 

 

 

 

Warunki realizacji programu:

Program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja programu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpracy z rodzicami.

 

Program profilaktyki wskazuje dzieciom:

1. Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać.

2. Jak mówić to, co chce się powiedzieć.

3. Jak słuchać uważnie.

4. Jak prosić o pomoc.

5. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie.

6. Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem.

7. Jak mówić przepraszam.

8. Jak rozwiązywać konflikty.

9. Jak adaptować się do nowych sytuacji.

10. Jak pomagać innym.

11. Jak rozpoznawać  zagrożenie.

12. Jak mówić „nie”.

 

Cele ogólne:

  • Promocja zdrowego stylu życia.
  • Tworzenie warunków sprzyjających  własnemu bezpieczeństwu.
  • Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
  • Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
  • Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.

 

 

 

 

Cele szczegółowe:

  • Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.
  • Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
  • Rozwijanie aktywności ruchowej.
  • Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie, na wycieczkach, spacerach.
  • Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających
    z: przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw,  środków chemicznych,  nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt,
  • Wzmacnianie poczucia wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
  • Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
  • Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z  przemocą.
  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z  rówieśnikami.

Zadania

I. Promocja zdrowia, zdrowego żywienia i zdrowych nawyków,

1.  Zdrowy styl odżywiania.

2.  Estetyka i higiena przygotowywania i spożywania posiłków.

3.  Higiena osobista.

4.  Higiena otoczenia.

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

– rozróżnia prawidłowe odżywianie od nieprawidłowego,

– zna produkty, które maja duże wartości odżywcze,

– rozumie strukturę żywienia wynikającą z piramidy zdrowia,

– wie, że podczas przygotowywania posiłków należy zachować szczególną czystość,

– potrafi nakryć do stołu,

– umie kulturalnie zachować się przy stole,

– dba o czystość swojego ciała, włosy, paznokcie, ubiór, zdrowe zęby i narządy zmysłów,

– zna i używa przybory toaletowe,

– rozumie przyczyny chorób zakaźnych,

– wie, jak ubrać się do warunków atmosferycznych,

– wie, dlaczego należy przebywać na świeżym powietrzu,

– zachowuje ład i porządek w swoim otoczeniu.

 

II. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, w domu i na drodze.

1. Bezpieczeństwo podczas zabaw.

2. Bezpieczna droga do przedszkola.

3. Zachowanie ostrożności wobec zwierząt, przedmiotów, roślin, lekarstw i środków chemicznych.

4. Kontakty z nieznajomymi.

5. Profilaktyka przeciwpożarowa.

 

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

– zna zasady współżycia w zespole,

– korzysta z zabawek, przyborów  i sprzętu  zgodnie z ustalonymi regułami,

– samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa,

– zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe,

– wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,

– zna numery alarmowe,

– potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa,  nie drażni zwierząt,

– nie bawi się lekarstwami i  środkami chemicznymi,

– nie zrywa nieznanych owoców i grzybów,

– wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi, potrafi odmówić,

– wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.

 

III. Nałogi i ich skutki

1. Komputer i telewizja.

 

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

– jest asertywne,

– zna zagrożenia wynikające z korzystania z telewizji i Internetu.

 

 

 

 

IV. Aktywność ruchowa z profilaktyka wad postawy.

1. Gry i zabawy sprawnościowe.

2. Rekreacja i wypoczynek.

 

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

– rozumie znaczenie uprawiania sportu dla zdrowia,

– potrafi nazwać części swojego ciała,

– umie utrzymywać prawidłowa postawę ciała,

– rozumie niekorzystny wpływ nadmiernego korzystania z telewizora i komputera,

– aktywnie wypoczywa.

 

V. Akceptacja innych.

1. Nawiązywanie więzi.

2. Tolerancja osób niepełnosprawnych.

3. Radzenie sobie z emocjami.

 

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii,

umie jasno sformułować opinie, prośbę; oraz porozumiewać się bez słów,

– pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach,

– pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych,

– jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, niepełnosprawnym i potrzebującym,

– zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć,

– wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach,

– potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.

 

 

 

 

 

 

 

VI. Środowisko wokół nas

1. Zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza.

2. Działania proekologiczne.

 

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

– wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem

– jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody najbliższej okolicy,

– zna skutki skażenia wody, gleby i powietrza,

– bierze udział w akcjach proekologicznych,

– potrafi segregować odpady.

 

Metody realizacji programu :

– podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,

– problemowe: gry dydaktyczne, doświadczenia,

– aktywizujące: drama, burza mózgów, W. Sherborne, pedagogika zabawy, kinezjologia edukacyjna,

– praktyczne: pokaz, ćwiczenia, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe, zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania, degustacje.

 

 

Formy realizacji  programu:

–  praca indywidualna,

–  zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,

–  czynności samoobsługowe,

–  prace użyteczne,

–  spacery, wycieczki,

–  zajęcia zorganizowane,

–  uroczystości przedszkolne,

–  konkursy, turnieje.

 

 

 

Ewaluacja programu:

Oceny efektów realizacji „Programu profilaktyki”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:

  • wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
  • rozmowy z rodzicami,
  • rozmowy z nauczycielami,
  • analiza dokumentów – dziennik, wytwory dzieci, osiągnięcia
    w konkursach,
  • analiza ankiet.

Autor wpisu