Program profilaktyki
Niepubliczne Przedszkole Językowe „Michałek” w Wałbrzychu
Charakterystyka programu:
Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.
Program profilaktyki przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Przygotować dzieci do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo
w sytuacjach. takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.
Program profilaktyki jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. - Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
Warunki realizacji programu:
Program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja programu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpracy z rodzicami.
Program profilaktyki wskazuje dzieciom:
1. Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać.
2. Jak mówić to, co chce się powiedzieć.
3. Jak słuchać uważnie.
4. Jak prosić o pomoc.
5. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie.
6. Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem.
7. Jak mówić przepraszam.
8. Jak rozwiązywać konflikty.
9. Jak adaptować się do nowych sytuacji.
10. Jak pomagać innym.
11. Jak rozpoznawać zagrożenie.
12. Jak mówić „nie”.
Cele ogólne:
- Promocja zdrowego stylu życia.
- Tworzenie warunków sprzyjających własnemu bezpieczeństwu.
- Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
- Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
- Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.
- Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
- Rozwijanie aktywności ruchowej.
- Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie, na wycieczkach, spacerach.
- Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających
z: przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw, środków chemicznych, nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt, - Wzmacnianie poczucia wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
- Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
- Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.
Zadania
I. Promocja zdrowia, zdrowego żywienia i zdrowych nawyków,
1. Zdrowy styl odżywiania.
2. Estetyka i higiena przygotowywania i spożywania posiłków.
3. Higiena osobista.
4. Higiena otoczenia.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– rozróżnia prawidłowe odżywianie od nieprawidłowego,
– zna produkty, które maja duże wartości odżywcze,
– rozumie strukturę żywienia wynikającą z piramidy zdrowia,
– wie, że podczas przygotowywania posiłków należy zachować szczególną czystość,
– potrafi nakryć do stołu,
– umie kulturalnie zachować się przy stole,
– dba o czystość swojego ciała, włosy, paznokcie, ubiór, zdrowe zęby i narządy zmysłów,
– zna i używa przybory toaletowe,
– rozumie przyczyny chorób zakaźnych,
– wie, jak ubrać się do warunków atmosferycznych,
– wie, dlaczego należy przebywać na świeżym powietrzu,
– zachowuje ład i porządek w swoim otoczeniu.
II. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, w domu i na drodze.
1. Bezpieczeństwo podczas zabaw.
2. Bezpieczna droga do przedszkola.
3. Zachowanie ostrożności wobec zwierząt, przedmiotów, roślin, lekarstw i środków chemicznych.
4. Kontakty z nieznajomymi.
5. Profilaktyka przeciwpożarowa.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– zna zasady współżycia w zespole,
– korzysta z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ustalonymi regułami,
– samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa,
– zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe,
– wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,
– zna numery alarmowe,
– potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa, nie drażni zwierząt,
– nie bawi się lekarstwami i środkami chemicznymi,
– nie zrywa nieznanych owoców i grzybów,
– wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi, potrafi odmówić,
– wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.
III. Nałogi i ich skutki
1. Komputer i telewizja.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– jest asertywne,
– zna zagrożenia wynikające z korzystania z telewizji i Internetu.
IV. Aktywność ruchowa z profilaktyka wad postawy.
1. Gry i zabawy sprawnościowe.
2. Rekreacja i wypoczynek.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– rozumie znaczenie uprawiania sportu dla zdrowia,
– potrafi nazwać części swojego ciała,
– umie utrzymywać prawidłowa postawę ciała,
– rozumie niekorzystny wpływ nadmiernego korzystania z telewizora i komputera,
– aktywnie wypoczywa.
V. Akceptacja innych.
1. Nawiązywanie więzi.
2. Tolerancja osób niepełnosprawnych.
3. Radzenie sobie z emocjami.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii,
– umie jasno sformułować opinie, prośbę; oraz porozumiewać się bez słów,
– pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach,
– pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych,
– jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, niepełnosprawnym i potrzebującym,
– zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć,
– wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach,
– potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.
VI. Środowisko wokół nas
1. Zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza.
2. Działania proekologiczne.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
– wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem
– jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody najbliższej okolicy,
– zna skutki skażenia wody, gleby i powietrza,
– bierze udział w akcjach proekologicznych,
– potrafi segregować odpady.
Metody realizacji programu :
– podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,
– problemowe: gry dydaktyczne, doświadczenia,
– aktywizujące: drama, burza mózgów, W. Sherborne, pedagogika zabawy, kinezjologia edukacyjna,
– praktyczne: pokaz, ćwiczenia, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe, zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania, degustacje.
Formy realizacji programu:
– praca indywidualna,
– zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
– czynności samoobsługowe,
– prace użyteczne,
– spacery, wycieczki,
– zajęcia zorganizowane,
– uroczystości przedszkolne,
– konkursy, turnieje.
Ewaluacja programu:
Oceny efektów realizacji „Programu profilaktyki”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:
- wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z nauczycielami,
- analiza dokumentów – dziennik, wytwory dzieci, osiągnięcia
w konkursach, - analiza ankiet.