Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty(tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
- Statut Przedszkola
- Koncepcja pracy Przedszkola
Nie to jest najważniejsze, aby każde dziecko czegoś nauczyć,
ale to, by wzbudzić w każdym dziecku pragnienie nauczenia się czegoś.
JOHN LUBBOCK
Program wychowawczy Niepublicznego Przedszkola Językowego ,,Michałek” w Wałbrzychu stworzony jest na bazie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Program ten opracowany został w wyniku diagnozy potrzeb przedszkola w zakresie działań wychowawczych. Wspomaga pracę nauczyciela i wspiera działania wychowawcze rodziców.
Celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest zapewnienie każdemu dziecku:
– radosnego i szczęśliwego dzieciństwa,
– bezpieczeństwa,
– poczucia własnej godności.
Charakterystyka programu
Celem programu jest świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych - Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Warunki realizacji
Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych
- zajęć i zabaw zorganizowanych, uroczystości
- spożywania posiłków
- spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.
W naszym Przedszkolu
DZIECKO:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Czuje się bezpieczne.
- Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Jest świadome swojej przynależności narodowej.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
W naszym Przedszkolu
RODZICE:
- Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.
- Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
- Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
- Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco – wychowawczej
i zarządzania placówką.
W naszym Przedszkolu
NAUCZYCIELE:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
- Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
- Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
- Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
- Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
- Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka.
- Proponują rodzicom różne formy współpracy.
Cele ogólne
- Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu
o wzmocnienia pozytywne. - Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. - Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych
i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym. - Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm.
- Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej.
- Rozwijanie postaw prozdrowotnych.
- Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
Metody:
- Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca
z obrazkiem. - Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, P. Dennisona, W. Sherborne, metoda KLANZY,
- Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula
- Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne.
Zadania:
WARTOŚĆ: WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ
ZASADA: UMIEM FUNKCJONOWAĆ W GRUPIE
OBSZAR 1 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci…
NORMY POSTĘPOWANIA | PRZEKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
|
|
WARTOŚĆ: KOLEŻEŃSKOŚĆ
ZASADA: JESTEM KOLEŻEŃSKI
OBSZAR 1 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci…
NORMY POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
|
,,Ja i moi koledzy”, ,,Jestem już w przedszkolu”, ,,Tacy sami czy inni”, ,,Gramy w gry zespołowe”, ,,Dzieci z różnych stron świata” „Jestem dobrym kolegą”, „Jestem grzeczny”, „Lubimy pomagać” „ Ludzie się różnią” ,,Jestem koleżeński”
|
WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA
ZASADA: JESTEM KULTURALNY
OBSZAR 2 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
NORMY POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
|
„Bawimy się razem, choć każdy z nas jest inny” ,,Zwroty grzecznościowe, Być uprzejmym ważna sprawa” „ Używam magicznych słów”, „Robimy porządki” „ Pomagamy rodzicom” “W przedszkolu”, “Odkrywam siebie”
umieszczanie na tablicy informacji raz w tygodniu w formie znaku o zachowaniu dziecka w ciągu tygodnia
|
WARTOŚĆ: RODZINA
ZASADA: SZANUJĘ SWOJĄ RODZINĘ
OBSZAR 15 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne…
NORMY POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
|
|
WARTOŚĆ: PATRIOTYZM
ZASADA: JESTEM DOBRYM POLAKIEM
OBSZAR 15 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
NORMY POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
|
|
EKOLOGIA
Przedszkole uczy kochać i chronić otaczającą go przyrodę.
Cele szczegółowe:
– kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec istot żywych i środowiska naturalnego,
– ukazywanie walorów estetycznych przyrody i budzenie potrzeby zachowania jej piękna,
– kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan środowiska w swoim otoczeniu,
– zachęcanie dzieci i ich rodziców do podejmowania konkretnych działań na rzecz przyrody ojczystej.
Formy realizacji:
– wycieczki,
– spacery,
– konkursy,
– prace porządkowe,
– prace hodowlane,
– doświadczenia,
– obserwacje przyrodnicze,
– eksperymenty,
– akcje ekologiczne,
– filmy.
-kącik Małego Ekologa
Kodeks małego ekologa
- Nie łamię gałęzi drzew i nie depczę trawników.
- Nie śmiecę.
- Nie męczę zwierząt.
- Sadzę drzewa i krzewy.
- Opiekuję się zwierzętami.
- Zwracam uwagę tym, którzy czynią krzywdę przyrodzie.
- Rozpoznaję zagrożenia dla środowiska przyrodniczego.
ZDROWIE
Przedszkole rozwija umiejętności i nawyki oraz promuje zachowania, które pozwalają spojrzeć na zdrowie, jako wartość.
Cele szczegółowe:
– kształtowanie świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia,
– nabywanie właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych i aktywności ruchowej,
– stwarzanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych, oraz życia w zgodzie ze środowiskiem naturalnym,
– angażowanie rodziców w działalność prozdrowotną przedszkola.
Formy realizacji:
– zajęcia zorganizowane,
– zabiegi higieniczne,
– spacery,
– wycieczki,
– zawody sportowe,
– konkursy i turnieje,
– przedsięwzięcia i akcje prozdrowotne.
Kodeks zdrowego przedszkolaka
- Znam zasady dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo oraz je przestrzegam.
- Chętnie korzystam z zabiegów higienicznych.
- Spożywam zróżnicowane posiłki.
- Czynnie spędzam wolny czas.
- Rozumiem zasady sportowej rywalizacji.
Kodeks przedszkolaka.
- Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
- Potrafię czekać na swoja kolej podczas działalności zabawowej i edukacyjnej.
- Szanuję własność cudzą i wspólną.
- Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.
- Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
- Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym.
- Pomagam innym młodszym i mniej sprawnym kolegom.
- Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
- Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam itp.
- Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne mi w szkole.
Reguły zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu
Ustalone zostały reguły, w których zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci
w przedszkolu normy dotyczące:
- zachowania podczas posiłków,
- zachowania w łazience,
- zachowania w szatni,
- zachowania w sali,
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
- zachowania podczas wycieczek i spacerów,
- zachowania podczas imprez i uroczystości.
- Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków
– siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi,
– jemy w ciszy,
– jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli,
– sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie,
– po skończonym posiłku wycieramy usta serwetką,
– odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
2..Reguły zachowań w łazience
a) mycie rąk ( przed i po posiłku, po wyjściu z toalety, przed oglądaniem książek)
– podwijamy rękawy,
– moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy,
– zakręcamy kran,
– otrząsamy ręce nad zlewem,
– wycieramy dłonie w swój ręcznik,
– zawieszamy ręcznik na właściwym wieszaku.
b) pielęgnacja zębów
– do kubka wlewamy letnią wodę,
– dwukrotnie płuczemy usta,
– na szczotkę wyciskamy pastę,
– myjemy zęby okrężnymi ruchami,
– kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą,
– wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem,
– kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu..
c) higiena potrzeb fizjologicznych
– korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
– zawsze po sobie spłukujemy toaletę,
– myjemy ręce po wyjściu z toalety.
3.Reguły zachowań w szatni
– starannie układamy swoją odzież i buty,
– pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem,
– po powrocie, przed wejściem do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę,
– przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży,
– starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę,
– pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
4.Reguły zachowań w sali
– nie biegamy,
– dzielimy się wszystkim,
– mówimy umiarkowanym głosem,
– gramy uczciwie,
– nie bijemy innych,
– sprzątamy po sobie,
– nie niszczymy zabawek,
– używamy zwrotów grzecznościowych.
5.Reguły zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
– bezpiecznie korzystamy z urządzeń,
– nie popychamy innych,
– nie bijemy się,
– pomagamy młodszym kolegom,
– nie oddalamy się z terenu ogrodu,
– słuchamy poleceń nauczyciela.
6..Reguły zachowań podczas wycieczek i spacerów
– idziemy kolejno parami,
– nie popychamy się,
– uważnie słuchamy,
– przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
7 Reguły zachowań obowiązujące podczas imprez , uroczystości, spotkań itp.
– zajmujemy wyznaczone miejsce,
– witamy się z gośćmi ,
– uważnie słuchamy,
– żegnamy się z gośćmi,
– wychodzimy w ustalonej kolejności.
Ewaluacja
1. Ewaluacji programu wychowawczego dokonuje się na rocznej radzie pedagogicznej.
2. W ewaluacji uwzględnia się opinię wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, wytwory dzieci
3. Sposoby ewaluacji:
a) analiza dokumentów:
– Program wychowawczy,
– Księga protokołów rady pedagogicznej,
– plany miesięczne poszczególnych grup,
– arkusze obserwacji, dzienniki,
b) ankiety,
c) wytwory dzieci.