PLAN ADAPTACYJNY DZIECKA W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU JĘZYKOWYM MICHAŁEK W WAŁBRZYCHU
Wstęp
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to moment przełomowy w jego życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Przychodząc do przedszkola dzieci różnią się „poziomem zdolności przystosowawczych”.
Niektóre z nich adaptują się łatwo do nowych warunków przedszkolnych, inne mają duże trudności. Owe trudności mogą się objawiać różnymi zaburzeniami w zachowaniu i reagowaniu.
W celu zmniejszenia negatywnych uczuć związane z nową sytuacją w Niepublicznym Przedszkolu Językowy „Michałek” Rada Pedagogiczna wspólnie opracowała i zatwierdziła Plan adaptacyjny, by pomóc zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom zniwelować stres związany z nową dla nich sytuacją. Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej, zależy bowiem w dużej mierze od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. Jeśli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się także akceptacja nowej sytuacji przez dzieci.
Celem tych działań jest:
- stworzenie atmosfery zapewniającej zrozumienie i wsparcie rodziców, otwartość na dialog,
- przybliżenie działalności przedszkola na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych, jego specyfiki ze względu na proponowaną ofertę edukacyjną,
- przybliżenie charakterystyki rozwoju i potrzeb emocjonalnych dzieci,
- przedstawienie rad i wskazówek, jak wykorzystać okres poprzedzający przyjście dziecka do przedszkola, aby najwłaściwiej przygotować je do nowego otoczenia,
- przekazanie rad dotyczących postępowania na wypadek „trudnych chwil” w adaptacji dziecka.
Cele planu:
- Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych, poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa psychicznego poprzez:
- poznanie nowych osób (nauczycieli, pracowników obsługi grupy),
- poznanie nowego otoczenia (sali, łazienki, szatni i innych pomieszczeń, a także ogrodu przedszkolnego)
- Kształtowanie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w przedszkolu, przyswajanie wiedzy o przeznaczeniu i sposobie korzystania z różnych pomieszczeń, kształtowania poczucia przynależności do grupy przedszkolnej:
- ośmielenie dzieci do uczestnictwa we wspólnych zabawach z opiekunami i rówieśnikami,
- uzyskiwanie równowagi między potrzebami dziecka, a warunkami funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
- Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania.
- Obniżenie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelowi przedszkola.
- Uzyskanie poczucia atrakcyjności przedszkola „w oczach dziecka” i chęci przebywania w nim.
Szczegółowe formy realizacji Programu | Termin |
1. Zorganizowanie „drzwi otwartych”:
|
IV-VIII |
2. Zapoznanie rodziców ze szczegółową działalnością przedszkola poprzez:
|
IX |
3. Zorganizowanie spotkania organizacyjnego z rodzicami:
|
XI |
4. Uroczyste „Pasowanie na Przedszkolaka”:
|
X |
5. Organizacja imprez i uroczystości w okresie adaptacyjnym, z udziałem dzieci i rodziców (i innych chętnych członków rodzin przedszkolaków): wg Kalendarza Uroczystości Przedszkolnych. |
cały rok |
6. Aktualizacja strony internetowej. Aktualizowanie tablicy informacyjnej dla rodziców, zamieszczając:
|
cały rok |
7. Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej (równolegle we współpracy z domem rodzinnym):
|
cały rok |
8. Nawiązanie stałej współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w celu umożliwienia rodzicom indywidualnych kontaktów z psychologiem, pedagogiem i logopedą. |
w miarę potrzeb |
9. Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców, uroczystości i imprez przedszkolnych w celu :
|
cały rok |
10. Spotkanie z rodzicami dzieci, które po raz pierwszy przekraczają próg przedszkolny: informacje na temat funkcjonowania przedszkola, zapoznanie z rozkładem dnia w przedszkolu, omówienie spraw organizacyjnych, omówienie przebiegu procesu kształcenia i wychowania dzieci.
|
cały rok |
W pierwszych dniach w przedszkolu:
- wyjdźcie z domu na tyle wcześnie, by po drodze mieć czas na rozmowę i nie ponaglać w zdenerwowaniu malucha,
- zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z dzieckiem, jednak nie za długo, by nie przedłużać trudnego rozstania,
- płaczącemu dziecku powiedzcie, że teraz pocieszy go pani i czekają na nie inne dzieci, które chcą się z nim pobawić,
- nie okazujcie dziecku własnych rozterek: zostawiając je w przedszkolu przekazujecie mu wtedy swoje lęki,
- pozwólcie dziecku zabrać ze sobą cząstkę domu do przedszkola (np. przytulankę, poduszeczkę, kocyk, chusteczkę),
- w początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej, ponieważ trzylatek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje się bardzo długi,
- nie mówcie dziecku, że przyjdziecie po nie wcześniej, kiedy to jest niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe, że was nie ma, nie składajcie obietnic, których nie możecie wypełnić.
Co do przedszkola?
- luźne spodnie lub spódnica z gumką, bluza dresowa lub lekki sweterek – czyli ubiór „na cebulkę”, ważniejsza wygoda od elegancji,
- kurtka z suwakiem, który łatwo się zapina,
- ubrania z rozciągliwymi dekoltami,
- majtki i spodnie na zmianę (gdyby zdarzyła się „wpadka”),
- podkoszulek do przebrania,
- uśmiech na buzi i dobry humor !!!
Rodzice pierwszego dnia przynoszą ze sobą:
- pewność, że dziecko sobie poradzi,
- zaufanie do nauczycielek i personelu przedszkola,
- uśmiech na twarzy, która będzie obserwowana przez dziecko i z której dziecko szybko potrafi wyczytać dobre i złe emocje.