Program profilaktyki

Program profilaktyki Niepublicznego Przedszkola Językowego „Michałek” w Wałbrzychu

Charakterystyka programu: 

Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.

            Program profilaktyki przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym.  Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń  z  udziałem  dzieci.  Przygotować  dzieci  do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo
w sytuacjach. takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.

Program  profilaktyki jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty w następujących obszarach:

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
    i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
  • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  • Pomaganie  dzieciom  w  rozumieniu  istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

Warunki realizacji programu:

Program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja programu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpracy z rodzicami.

Program profilaktyki wskazuje dzieciom:

  1. Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać.
  2. Jak mówić to, co chce się powiedzieć.
  3. Jak słuchać uważnie.
  4. Jak prosić o pomoc.
  5. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie.
  6. Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem.
  7. Jak mówić przepraszam.
  8. Jak rozwiązywać konflikty.
  9. Jak adaptować się do nowych sytuacji.
  10. Jak pomagać innym.
  11. Jak rozpoznawać  zagrożenie.
  12. Jak mówić „nie”.

 Cele ogólne:

  • Promocja zdrowego stylu życia.
  • Tworzenie warunków sprzyjających  własnemu bezpieczeństwu.
  • Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
  • Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
  • Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.

  Cele szczegółowe:

  • Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.
  • Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
  • Rozwijanie aktywności ruchowej.
  • Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie, na wycieczkach, spacerach.
  • Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających
    z: przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw,  środków chemicznych,  nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt,
  • Wzmacnianie poczucia wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
  • Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
  • Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z  przemocą.
  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z  rówieśnikami.

Zadania

I. Promocja zdrowia, zdrowego żywienia i zdrowych nawyków,

  1. Zdrowy styl odżywiania.
  2. Estetyka i higiena przygotowywania i spożywania posiłków.
  3. Higiena osobista.
  4. Higiena otoczenia.

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

  • rozróżnia prawidłowe odżywianie od nieprawidłowego,
  • zna produkty, które maja duże wartości odżywcze,
  • rozumie strukturę żywienia wynikającą z piramidy zdrowia,
  • wie, że podczas przygotowywania posiłków należy zachować szczególną czystość,
  • potrafi nakryć do stołu,
  • umie kulturalnie zachować się przy stole,
  • dba o czystość swojego ciała, włosy, paznokcie, ubiór, zdrowe zęby i narządy zmysłów,
  • zna i używa przybory toaletowe,
  • rozumie przyczyny chorób zakaźnych,
  • wie, jak ubrać się do warunków atmosferycznych,
  • wie, dlaczego należy przebywać na świeżym powietrzu,
  • zachowuje ład i porządek w swoim otoczeniu.

II. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, w domu i na drodze.

  1. Bezpieczeństwo podczas zabaw.
  2. Bezpieczna droga do przedszkola.
  3. Zachowanie ostrożności wobec zwierząt, przedmiotów, roślin, lekarstw i środków chemicznych.
  4. Kontakty z nieznajomymi.
  5. Profilaktyka przeciwpożarowa.

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

  • zna zasady współżycia w zespole,
  • korzysta z zabawek, przyborów  i sprzętu  zgodnie z ustalonymi regułami,
  • samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa,
  • zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe,
  • wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,
  • zna numery alarmowe,
  • potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa,  nie drażni zwierząt,
  • nie bawi się lekarstwami i  środkami chemicznymi,
  • nie zrywa nieznanych owoców i grzybów,
  • wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi, potrafi odmówić,
  • wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.

 III. Nałogi i ich skutki

  1. Komputer i telewizja.

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

  • jest asertywne,
  • zna zagrożenia wynikające z korzystania z telewizji i Internetu.

IV. Aktywność ruchowa z profilaktyka wad postawy.

  1. Gry i zabawy sprawnościowe.
  2. Rekreacja i wypoczynek.

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

  • rozumie znaczenie uprawiania sportu dla zdrowia,
  • potrafi nazwać części swojego ciała,
  • umie utrzymywać prawidłowa postawę ciała,
  • rozumie niekorzystny wpływ nadmiernego korzystania z telewizora i komputera,
  • aktywnie wypoczywa.

V. Akceptacja innych.

  1. Nawiązywanie więzi.
  2. Tolerancja osób niepełnosprawnych.
  3. Radzenie sobie z emocjami.

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

  • potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii,
  • umie jasno sformułować opinie, prośbę; oraz porozumiewać się bez słów,
  • pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach,
  • pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych,
  • jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, niepełnosprawnym i potrzebującym,
  • zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć,
  • wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach,
  • potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.

VI. Środowisko wokół nas

  1. Zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza.
  2. Działania proekologiczne.

Oczekiwane efekty:

Dziecko:

  • wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem
  • jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody najbliższej okolicy,
  • zna skutki skażenia wody, gleby i powietrza,
  • bierze udział w akcjach proekologicznych,
  • potrafi segregować odpady.

Metody realizacji programu :

  • podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,
  • problemowe: gry dydaktyczne, doświadczenia,
  • aktywizujące: drama, burza mózgów, W. Sherborne, pedagogika zabawy, kinezjologia edukacyjna,
  • praktyczne: pokaz, ćwiczenia, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe, zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania, degustacje.

  Formy realizacji  programu:

  • praca indywidualna,
  • zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
  • czynności samoobsługowe,
  • prace użyteczne,
  • spacery, wycieczki,
  • zajęcia zorganizowane,
  • uroczystości przedszkolne,
  • konkursy, turnieje.

Ewaluacja programu:

Oceny efektów realizacji „Programu profilaktyki”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:

  • wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
  • rozmowy z rodzicami,
  • rozmowy z nauczycielami,
  • analiza dokumentów – dziennik, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach,
  • analiza ankiet.